@article { author = {samadani, amir}, title = {Study and evaluation of selecting criteria in the Daftar-e degar sāni-hā dar Ghazal-hā-ye Hafiz (book of variations in the Ghazals of Hafiz)}, journal = {Ayeeneh-ye Miras}, volume = {16}, number = {2}, pages = {75-96}, year = {2019}, publisher = {The Written Heritage Research Institute}, issn = {1561-9400}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the valuable works dealing with the emendation of Hafiz’s poetry is Salim Neysāri’s Daftar-e degarsāni-hā dar Ghazal-hā-ye Hafiz. This edition of Hafiz’s Ghazals, prepared on the basis of fifty 9th A.H./15th -century manuscripts helps dissolve some of the problems in the studies about Hafiz.However, this useful book suffers some slight shortcomings in terms of methodology and selecting the proper variants of Hafiz’s Ghazals. For instance, some Ghazals or individual verses that do appear in many of the manuscripts used, are not to be seen in this edition. Some of the choices have been made with no regard to historical, stylistic and aesthetic justifications, paying no attention to the poet’s world view and the recorded versions in most of the manuscripts. Furthermore, in several cases that adherence to most of the manuscripts has been observed, the most accurate recording has not been chosen due to taking little account of the appropriate stylistic and aesthetic recording.}, keywords = {Hafiz,Daftar-e degarsāni-hā dar Ghazal-hā-ye Hafiz,stylistic criticism,vajh-e asahh [the most accurate recorded form]}, title_fa = {بررسی و سنجش معیارهای گزینش متن در «دفتر دگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»}, abstract_fa = {یکی از آثار ارزشمند در زمینۀ تصحیحِ اشعار حافظ بی­‌شک دفتر دگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ اثر سلیم نیساری است. این تصحیح که از روی پنجاه نسخۀ قرن نهمی فراهم آمده، حقیقتاً حلّال برخی از مشکلات در زمینۀ حافظ­‌پژوهی است. مع‌ذلک در کنار فواید و امکاناتِ بسیار این اثر، گاه اندک ضعف‌­هایی در زمینۀ روش‌شناسی و گزینش­‌های آن به چشم می‌خورد. برخی غزل­‌ها یا ابیاتی که در بسیاری از نسخه‌­های مورد استفاده موجود بوده است، در متن مصحَّح نیست. برخی گزینش­‌ها، بی­توجه به توجیهات تاریخی، سبک­شناختی، زیبایی‌شناختی، جهان‌بینی شاعر گزینش، و از اکثر نسخ عدول شده ­است، حال آن‌که می­‌توان وجوهی مطلوب­تر با دلایل نسخه‌­شناسی، درون‌متنی، زیبایی‌شناختی و گاه سبک‌شناسانه ارائه داد. همچنین، از نظر این نگارنده، در چند مورد که التزام به اکثریت نسخ مرعی بوده ­است، بی‌­توجه به سبک و هنجارهای زیبایی­‌شناسی، وجه اصحّ فروگذاشته شده است.}, keywords_fa = {حافظ,دفتر دگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ,نقد روش‌شناختی,وجه اصحّ,توجیهات سبک‌شناختی}, url = {http://www.am-journal.ir/article_84494.html}, eprint = {http://www.am-journal.ir/article_84494_7a1d7f5225a657a7880ac76419a1bfab.pdf} }