%0 Journal Article %T آراء و آداب معنوی در رسالات آموزشی خوشنویسی (رسالات فارسی سده‌های ۸ تا ۱۲ هجری) %J آینه میراث %I مرکز پژوهشی میراث مکتوب %Z 1561-9400 %A ایرانپور, امین %A شیرازی, علی‌اصغر %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 16 %N 2 %P 129-152 %! آراء و آداب معنوی در رسالات آموزشی خوشنویسی (رسالات فارسی سده‌های ۸ تا ۱۲ هجری) %K آراء معنوی %K آداب معنوی %K رسالات آموزشی خوشنویسی %K آداب‌‌نامه‌های مشق %R %X در رسالات آموزشی خوشنویسی یا آداب‌نامه‌های مشق، می‌توان وجوهی معنوی را در موضوعات مختلف یافت که تحلیل آن به فهم روشن‌تری از ساختار و کارکردهای این متون می‌انجامد. مقالۀ حاضر، با این هدف، به مطالعۀ سیزده رسالۀ فارسی (متعلق‌به سده‌های ۸ تا ۱۲ق) پرداخته است. در این مقاله، وجوه معنوی، با نظر به دو مؤلفۀ توصیفی و تجویزی، در دو مقولۀ «آراء» و «آداب» معنوی طبقه‌بندی و بررسی شده است. بر این ‌اساس، آراء معنوی شامل اقوال، ارجاعات و مضامین قدسی‌‌، اسطوره‌ای و عرفانی است و آداب معنوی در دو گروه آداب عمومی و اختصاصیِ مشق قرار می‌گیرد. مطابق این بررسی، آراء معنوی در رسالات مذکور نسبتاً از سنتی فراگیر و مدون‌ تبعیت می‌کنند. درمقابل، آداب معنوی از فراوانی و فراگیری کمتری برخوردارند و انسجام کمتری یافته‌اند. آمیختگی‌ها و تعارضاتی نیز در این وجوه مشهود است که گاه برآمده از علقۀ عرفانی مؤلفان و گاه درجهت تشخص صنفی بوده است. در عین ‌حال، کم‌وکیف وجوه معنوی در آداب‌نامه‌های مشق نسبت مستقیمی با خط سیر تاریخی ندارد و بسته به هر مؤلف متفاوت است. %U http://www.am-journal.ir/article_84497_e3930a78a5a14070995108b8a266a16d.pdf