نسخه‌ای شاهانه کتابت‌شده برای اسکندر بن عمر شیخ: گلچین محفوظ در موزۀ کالوست گلبنکیان، کتابخانۀ دانشگاه استانبول و مؤسسۀ تاریخ پزشکی ولکام

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مطالعات عالی هنر

2 استاد تاریخ هنر اسلامی، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، آلمان

چکیده

مقالۀ حاضر به بررسی یکی از درخشان‌­ترین گلچین‌های تولیدشده برای اسکندر بن عمر شیخ، شاهزادۀ تیموری می‌پردازد. این گلچین که در سه بخش در موزۀ کالوست گلبنکیان در لیسبون، کتابخانۀ دانشگاه استانبول و مؤسسۀ تاریخ پزشکی ولکام در لندن نگهداری می‌­شود، دربردارندۀ متون منظوم و منثوری است که توسط علما و فضلای دربار اسکندر گردآوری و حتی گاهی تألیف شده است. این مقاله بر اساس محتوا، دست‌خط‌ها، اندازه‌های اوراق و صفحه‌آرایی، شواهدی ارائه می‌­دهد که سه نسخۀ مذکور در اصل متعلق به یک گلچین دو جلدی بوده‌ است. نسخه‌های دانشگاه استانبول و مؤسسۀ ولکام ما را در فهم بهتر سبک و کارکرد نقاشی‌ها و تذهیب‌های نسخۀ آب­دیده و مرمت‌­شدۀ لیسبون یاری می‌کنند. در روند تولید این گلچین که یکی از نسخه‌های بسیار مهم دورۀ تیموری است، هنرمندانی مشارکت داشته‌اند که پیش‌تر برای سلطان احمد جلایر در بغداد و تبریز کار کرده‌اند و بعدها تأثیر قابل توجهی بر هنر کتا‌ب‌آرایی در هرات داشته‌­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Royal Manuscript scribed for Iskandar ibn ʿUmar Shaykh: An Anthology Housed in the Calouste Gulbenkian Museum, Istanbul University Library, and the Wellcome Institute for the History of Medicine

نویسندگان [English]

  • Mohamad Reza Ghiasian 1
  • Sturkenboom Ilse 2
1 دانشگاه کاشان، دانشکده معماری و هنر
2 : Professor for Islamic Art History, Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich, Germany
چکیده [English]

This article aims at examining one of the most splendid anthologies produced for the Timurid ruler, Iskandar b. Umar Shaykh. The three separated parts of this anthology are kept in the Calouste Gulbenkian Museum, the Istanbul University Library, and the Wellcome Institute for the History of Medicine in London. It contains prose and poetry texts collected, and even sometimes authored, by the scholars and learned men at Iskandar’s court.
Based on the size, page layout, contents and calligraphic styles of the book, this article provides evidence indicating that the afore-mentioned manuscripts originally belonged to a two-volume anthology. The portions in the Istanbul University and the Wellcome Institute help us gain a better understanding of the styles and functions of illuminations and paintings in the water damaged and repaired Lisbon Anthology.
In preparing this anthology, which is of particular importance among the Timurid manuscripts, there participated artisans who had earlier worked for Sultan Ahmad Jalayer in Baghdad and Tabrizi and later had remarkable impact on the art of book production in Herat.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iskandar ibn ʿUmar Shaykh
  • anthology
  • Shiraz painting
  • Timurid era
ـ آژند، یعقوب (1387الف)، «کارستان هنرپروری اسکندرسلطان (817-807 هجری)»، نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، ش 1: 7-17.
ـ ـــــــــــــــــــ (1387ب)، مکتب نگارگری شیراز، تهران: فرهنگستان هنر.
ـ احمدپناه، سید ابوتراب و شیرین نظری­‌زاده دهکردی (1395)، «پژوهشی برای معرفی جلد اول گلچین اسکندر سلطان 813ه‍ ق متعلق به بنیاد گلبنکیان لیسبن پرتغال»، هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی 21، ش 4: 31-38.
ـ بیانی، مهدی (1340)، «مجموعه منشآت»، راهنمای کتاب، ش 3: 138-144.
 
-    Akalay, Zeren (1976). “An Illustrated Astrological Work of the Period of Iskandar Sultan.” In: Akten des VII. Internationalen Kongresses für iranische Kunst und Archäologie, München 7.-10. September 1976. Berlin: Reimer,
418-425.
-    Baetjer, Katharine & James D. Draper (eds.) (1999). “Only the Best”: Masterpieces of theCalouste Gulbenkian Museum. New York: The Metropolitan Museum of Arts.
-    Barry, Michael (2004). Figurative Art in Medieval Islam and the Riddle of Bihzâd of Herât (1465–1535). Paris: Flammarion.
-    Binbaş, İlker Evrim (2016). Intellectual Networks in Timurid Iran: Sharaf al-Dīn ʻAlī Yazdī and the Islamicate Republic of Letters. New York: Cambridge University Press.
-    Bloom, Jonathan and Sheila S. Blair (eds.) (2009). The Grove Encyclopedia of Islamic Art and Architecture, 3 vols. Oxford: Oxford University Press.
-    Brend, Barbara (2003). Perspective on Persian Painting. Illustrations to Amīr Khusrau’s Khamsah. London, New York: Routledge Curzon.
-    Bruckstein Çoruh, Almut Sh. (2009). Taswir: Islamische Bildwelten und Moderne. Berlin: Nicolai.
-    Caiozzo, Anna (2005). “The Horoscope of Iskandar Sultān as a Cosmological Vision in the Islamic World.” In: Horoscopes and Public Spheres: Essays on the History of Astrology, eds. Günther Oestmann, H. Darrel Rutkin & Kocku von Stuckrad. Berlin: Walter de Gruyter, 115-144.
-    Elwell-Sutton, Laurence P. (1984). “A Royal Tīmūrid Nativity Book.” In: Logos Islamikos: Studia Islamica in Honorem Georgii Michaelis Wickens, eds. Roger M. Savory & Dionisius A. Agius. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 119-136.
-    Ettinghausen, Richard. (1938, repr. 1977). “Manuscript Illumination.” In: A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, vol. 5, eds. Arthur U. Pope & Phyllis Ackerman. Tehran: Soroush Press, 1937–1974.
-    Fidalgo, Manuela & Maria F. P. Leite (2006). “Works of Royal Provenance in the Calouste Gulbenkian Collection.” In: The Collector and His Taste: Calouste S. Gulbenkian 1869–1955. Lisbon: Calouste Gulbenkian Foundation, 58-66.
-    Ghiasian, Mohamad Reza (2018). Lives of the Prophets: The Illustrations to Hafiz-i Abru’s “Assembly of Chronicles.” Leiden, Boston: Brill.
-    Gray, Basil (1930). Persian Painting. London: Ernest Benn.
-    ـــــــــــــ (1961, repr. 1977). Persian Painting. New York: Skiro Rizzoli.
-    ـــــــــــــ (1979). “The School of Shiraz from 1392 to 1453.” In: The Arts of the Book in Central Asia, 14th–16th Centuries, ed. Basil Gray. London, Paris: Serindia Publications, Unesco, 121-145.
-    Hillenbrand, Robert (1977). Imperial Images in Persian Painting. Edinburgh: Scottish Arts Council.
-    ـــــــــــــ (2010). “Exploring a Neglected Masterpiece: The Gulistan Shahnama of Baysunghur.” Iranian Studies 43, no. 1: 97-126.
-    Keshavarz, Fateme (1984). “The Horoscope of Iskandar Sultan,” Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland 2: 197-208.
-    ـــــــــــــ (1986). A Descriptive and Analytical Catalogue of Persian Manuscripts in the Library of the Wellcome Institute for the History of Medicine. London: The Wellcome Institute for the History of Medicine.
-    Kirketerp-Møller, Hertha (1974). Det Islamiske Bogmaleri. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
-    Kühnel, Ernst (1931). “Die Baysonghur-Handschrift der Islamischen Kunstabteilung,” Jahrbuch der Preuszischen Kunstsammlungen 52, no. 3: 138-152.
-    ـــــــــــــ (1938, repr. 1977). “History of Miniature Painting and Drawing.” In: A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, vol. 5, eds. Arthur U. Pope & Phyllis Ackerman. Tehran: Soroush Press, 1829–1897.
-    Lentz, Thomas W. & Glenn D. Lowry (1989). Timur and the Princely Vision: Persian Art and Culture in the Fifteenth Century. Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art.
-    Manz, Beatrice Forbes (2007). Power, Politics and Religion in Timurid Iran. New York, Cambridge: Cambridge University Press.
-    Martin, Frederik R. (1912, repr. 1968). The Miniature Painting and Painters of Persia, India and Turkey from the 8th to the 18th Century. London: Holland Press.
-    ـــــــــــــ (1926). Miniatures from the Period of Timur in a Ms. of the Poems of Sultan Ahmad Jalair. Vienna: Adolf Holzhausen.
-    Papadopoulo, Alexandre (1974). “Pour une esthetique de l’art Musulman,” Art and Archaeology Research Papers, 50-59.
-    Pope, Arthur U. & Phyllis Ackerman, 1938 (repr. 1977). A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, vol. 10, Tehran: Soroush Press.
-    Richard, Francis (1996). “‘Un témoignage inexploité concernant le mécénat d’Eskandar Solṭān à Eṣfahān,’” Oriente Moderno, Nuova Serie 15, no. 2: 45-72.
-    Robinson, B. W. (1957). “The Earliest Illustrated Manuscript of Niẓāmī?.” Oriental Art, New Series 3, no.3: 96-103.
-    ـــــــــــــ (1988). “Two Illustrated Manuscripts in the Malek Library, Tehran.” In: Content and Context of Visual Arts in the Islamic World: Papers from a Colloquium in Memory of Richard Ettinghausen, ed. Priscilla P. Soucek. University Park, London: The Pennsylvania State University Press, 91-97.
-    ــــــــــــ (1990). “Zenith of His Time: The Painter Pir Ahmad Baghshimali.” In: Persian Masters. Five Centuries of Painting, ed. Sheila R. Canby. Bombay: Marg Publications, 1-20.
-    Roxburgh, David J. (2001). “The Aesthetics of Aggregation: Persian Anthologies of the Fifteenth Century.” In: Islamic Art and Literature, eds. Oleg Grabar & Cynthia Robinson. Princeton: Markus Wiener Publishers, 119-142.
-    Rührdanz, Karin (2005). “Populäre Naturkunde illustriert: Text und Bild in persischen ʿAjāʾib-Handschriften spätjala’iridischer und frühtimuridischer Zeit,” Studia Iranica 34: 231-256.
-    Sakisian, Erménag Beg (1929). La Miniature Persane du XIIe au XVIIe siècle. Paris, Brussels: Les editions G. van Oest.
-    Sims, Eleanor (1974). “The Timurid Imperial Style. Its Origins and Diffusion,” Art and Archaeology Research Papers: 56-67.
-    Sims, Eleanor & Sergei Tourkin (2007). “The Ark of Poetry (jong-e ashʾar) in the Malek Library in Tehran.” In: Muraqqaʾe Sharqi: Studies in Honor of Peter Chelkowski, eds. Soussie Rastegar & Anna Vanzan. Dogona, Serravalle: AIEP Editore Srl, 222-227.
-    Soucek, Priscilla P. (1992). “The Manuscripts of Iskandar Sultan: Structure and Content.” In: Timurid Art and Culture: Iran and Central Asia in the Fifteenth-Century, eds. Lisa Golombek & Maria Eva Subtelny. Leiden: E. J. Brill, 116-131.
-    ـــــــــــــ (1996). “Eskandar b. ʿOmar Šayx b. Timur: A Biography,” Oriente Moderno, Nuova Serie 15, no. 2: 73-87.
-    ـــــــــــــ (1998). “Eskandar Solṭān.” In: Encyclopaedia Iranica.Vol. 8, ed. Ehsan Yarshater. Costa Mesa, California: Mazda Publisher, 603-604.
-    Stchoukine, Ivan (1954). Les Peintures des Manuscrits Tîmûrides. Paris: Libraire orientaliste Paul Geuthner.
-    Sturkenboom, Ilse (2018). “The Paintings of the Freer Divan of Sultan Ahmad b. Shaykh Uvays and a New Taste for Decorative Design,” Iran 56, no.2: 184-214.
-    Thompson, Henry Y. (1912). Illustrations from One Hundred Manuscripts in the Library of Henry Yates Thompson Consisting of Sixty-Nine Plates Illustrating Ten MSS. Of Various Countries from the IX to the XVIIth Centuries. London: Chiswick Press.
-    Titley, Norah M. (1977). Miniatures from Persian Manuscripts: A Catalogue and Subject Index of Paintings from Persia, India and Turkey in the British Library and the British Museum. London: British Museum.
-    Tourkin, Sergei (2004). “Medical Astrology in the Horoscope of Iskandar-Sultān.” In: Sciences, Techniques et Instruments dans le Monde Iranien (Xe – XIXe Siècle), eds. Naṣr Allah Pūrjawādī & Živa Vesel. Tehran: Presses universitaires d’Iran, Institut français de recherche en Iran, 105-109.
-    Weis, Friederike (2009). “Das Bildnis im Bild: Porträts und ihre Betrachter auf persischen und moghulischen Miniaturen.” In: Taswir: Islamische Bildwelten und Moderne, ed. Almut Sh. Bruckstein Çoruh. Berlin: Nicolai, 175–178.
-   Wright, Elaine (2012). The Look of the Book: Manuscript Production in Shiraz, 1303-1425. Washington, DC: Freer Gallery of Art.