- افشار، ایرج (۱۳۷۶)، «یادداشت» ← سراج شیرازی: ۲۳-۳۷.
- اوحدی بلیانی، تقیالدین محمد بن محمد (۱۳۸۹)، عرفات العاشقین وعرصات العارفین، ج۲، بهتصحیح ذبیحالله صاحبکاری و آمنه فخراحمد، تهران: میراث مکتوب.
- باباشاه اصفهانی (۱۳۹۱)، آداب المشق، به کوشش حمیدرضا قلیچخانی، تهران: پیکره.
- بخاری، درویشمحمد (۱۳۷۲)، «فواید الخطوط» ← مایل هروی: 357-456.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــ (۱۳۷۳)، «فواید الخطوط» ← حمیدرضا قلیچخانی، رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران، روزنه: ۳۰۵-۳۹۸.
- خوشمردان (سیدبابا)، علی بن حسن (۱۳۸۱)، «تعلیم خطوط»، به کوشش احسانالله شکراللهی، نامۀ بهارستان، ش 6: 317-328.
- دبیران دبیرخانۀ شاهسلیمان صفوی (۱۳۸۸)، منشآت سلیمانی، به کوشش رسول جعفریان، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- رجبی، محمدعلی (۱۳۹۴)، «تبیین وجوه معنوی خوشنویسی با تأکید بر رسالۀ صراطالسطور سلطانعلی مشهدی»، نگره، ش ۳۵: ۱۸-۳۱.
- ساممیرزا صفوی، ابوالنصر (۱۳۱۴)، تحفۀ سامی، بهتصحیح وحید دستگردی، تهران: مطبعۀ ارمغان.
- سبزواری، فتحالله (۱۳۷۲)، «اصول و قواعد خطوط سته» ← مایل هروی: 105-143.
- سراج شیرازی، یعقوب بن حسن (۱۳۷۶)، تحفة المحبین: در آئین خوشنویسی و لطایف معنوی آن، چاپ کرامت رعنا حسینی و ایرج افشار، تهران: میراث مکتوب.
- سیمی نیشابوری (۱۳۷۲)، «جوهریه» ← مایل هروی: ۴۵-۵۴.
- شوشتری، عنایتالله (۱۳۹۰)، «کشف الحروف»، بهتصحیح احسانالله شکراللهی، مجموعه مقالات خوشنویسی مکتب شیراز، تهران، فرهنگستان هنر: ۱۵۵-۱۷۰.
- صحراگرد، مهدی (۱۳۹۲)، «چهل اصطلاح در داوری خط»، در: پژوهشهای معماری و هنر (مجموعۀ مقالات دفتر اول)، به کوشش مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: روزنه.
- صیرفی، عبدالله بن محمود (۱۳۷۲)، «آداب خط» ← مایل هروی: ۱۳-۳۲.
- عقیلی رستمداری، حسین (۱۳۷۲)، «خط و مرکب» ← مایل هروی: ۳۲۳-۳۴۲.
- فاضل نیشابوری، فضلالله (۱۳۸۲)، «بررسی و مقایسۀ دستورالعملهای مندرج در رسالههای خوشنویسی فارسی»، نامۀ بهارستان، ش ۷ و ۸: ۱۲-۲۴.
- قصهخوان، قطبالدین محمد (۱۳۷۲)، «دیباچه» ← مایل هروی: ۲۷۹-۲۸۸.
- قلیچخانی، حمیدرضا (۱۳۹۱)، «رسالۀ خوشنویسی محمدامین»، در: نذر عارف: جشننامۀ دکتر عارف نوشاهی، به خواستاری سعید شفیعیون و بهروز ایمانی، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- قیومی بیدهندی، مهرداد (۱۳۹۰)، «آدابنامههای مشق در مقام منابع تاریخ هنر ایران»، گفتارهایی در مبانی و تاریخ معماری و هنر، تهران: علمی و فرهنگی.
- کاستیگوا، گالینا (253۶[=1356ش])، رسالۀ رسمالخط سلطانعلی مشهدی، ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: انتشارات پیام.
- کاشانی، میرتقیالدین (۱۳۸۶)، خلاصة الاشعار وزبدة الافکار (بخش اصفهان)، به کوشش عبدالعلی برومند و محمدحسین نصیری کهنمویی. تهران: میراث مکتوب.
- گواشانی، دوستمحمد (۱۳۷۲)، «دیباچه» ← مایل هروی: ۲۵۹-۲۷۶.
- مایل هروی، نجیب (1372)، کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- مجنون رفیقی هروی، [سلطان احمد] (1372الف)، «رسم الخط» ← مایل هروی: ۱۶۱-۱۸۱.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1372ب)، «سواد الخط» ← مایل هروی: ۱۸۵-۲۰۶.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1372ج)، «آداب المشق» ← مایل هروی: ۲۰۹-۲۳۶.
- محمود بن محمد (1372)، «قوانین الخطوط» ← مایل هروی: ۲۹۱-۳۱۹.
- ناجی، هلال (۱۹۸۶)، «نصوص فی الخط العربی: منهاج الإصابة فی معرفة الخطوط وآلات والکتابة للزفتاوی»، المورد، ج ۱۵، ش ۴: ۱۸۵-۲۴۸.
- هاشمینژاد، علیرضا (۱۳۸۵)، «تأملی بر مبانی عرفانی صفا و شأن در رسالۀ آداب المشق»، گلستان هنر، ش ۵: ۱۳۹-۱۴۵.
- Ernst, Carl W. (1992). "The Spirit of Islamic Calligraphy: Bābā Shāh Iṣfahānī's Ādāb al-mashq". Journal of the American Oriental Society, Vol. 112, No. 2: 279-286.
- QāḌi Ahmad, ibn Mir Munshi al-Husaini (1959). Calligraphers and painters. Translated from the Persian by V. Minorsky. Washington: Freer Gallery of Art.
- Zakhoder, B. N. (1959). "Introduction" → QāḌi Ahmad, ibn Mir Munshi al-Husaini.