- احمدوند، عبّاس (1395)، «زَبید»، دانشنامۀ جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حدّاد عادل، تهران، بنیاد دایرة المعارف اسلامی: 21/256-259.
- ادیب کرمینی، علی بن محمّد بن سعید (1385)، تکملة الاصناف، به کوشش علی رواقی، با همکاری سیّده زلیخا عظیمی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- الإربِلى، على بن عیسى (1381)، کَشفُ الغُمَّة فی مَعرفَةِ الأئمَّة، صحَّحه هاشم رسولى محلاتى، تبریز: بنیهاشمی.
- انصاری، محمّدمهدی و غلامرضا فرجالله (1384)، فرهنگ لغات دزفولی، دزفول: انتشارات دارُ المُؤمنین.
- انوری، حسن (1382)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: انتشارات سخن، چاپ دوم.
- بیهقی، ابوالفضل محمّد بن حسین (1350)، تاریخ بیهقی، به تصحیح علیاکبر فیّاض، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388)، تاریخ بیهقی، به تصحیح محمّدجعفر یاحقّی و مهدی سیّدی، تهران: انتشارات سخن.
- جنید شیرازى، معینالدّین ابوالقاسم بن محمود (1328)، شَدُّ الاِزار فى حَطِّ الأوزار عَن زُوّار المَزار، به تصحیح محمّد قزوینی و عباس اقبال آشتیانی، طهران [= تهران]: چاپخانۀ مجلس.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1364)، شَدُّ الاِزار فى حَطِّ الأوزار عَن زُوّارِ المَزار، به ترجمۀ عیسی بن جنید شیرازی [معروف به: تذکرۀ هزارمزار]، به تصحیح و تحشیۀ عبدالوهّاب نورانی وصال، شیراز: کتابخانۀ احمدی.
- الحسینی الزَّبیدی، سیّدمحمّد مرتضی (2004م)، تاجُ العَروس مِن جَواهر القاموس، تحقیق محمود محمّد الطناحی، کویت: مطبعۀ حکومة الکویت.
- الحَمَوی الرّومی، یاقوت بن عباداللّه (1397ق/1977م)، مُعجَمُ البُلدان، بیروت: دار صادر.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1993م)، مُعجَمُ الأدبّاء، تحقیق احسان عباس، بیروت: دار الغرب الاسلامی.
ـ الخوری الشَّرتونی اللُّبنانی، سعید (1403ق)، أقرَبُ المَوارِد فِی فُصَحِ العَرَبیَّة و الشَّوارِد، قم: منشورات مکتبة آیةاللّه العُظمی المَرعَشی النَّجَفی.
- داعیالاسلام، سیّدمحمّدعلی (1362)، فرهنگ نظام، تهران: انتشارات دانش، چاپ دوّم.
- دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامۀ دهخدا، زیر نظر محمّد معین و سیّدجعفر شهیدی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم از دورۀ جدید.
- رجائی [بخارائی]، احمدعلی (1354)، حواشی مُنتَخَبِ رونقُ المَجاِلس و بُستان العارفین و تُحفَةُ المُریدین ← فقیه ابونصر احمد بن خیر نیشابوری.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1372)، مفلس کیمیافروش، تهران: انتشارات سخن.
- شیخ الطائفة الطوسى، محمّد بن الحسن (1365)، تَهذیبُ الأحکام، حقّقه و علّق علیه السیّد حسن الموسوی الخرسان، نهض بمشروعه الشیخ علی الآخوندی، تهران: دار الکتب الاسلامیّه، الطبعة الرابعة.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1407ق)، الخِلاف، تحقیق جماعة المدرّسین فی الحوزة العلمیّة بقم، قم: مؤسّسة النشر الاسلامى.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1430ق)، رِجالُ الطّوسی، تحقیق جواد القیّومی الاصفهانی، قم: مؤسّسة النشر الاسلامی، الطبعة الخامسة.
- الطبرسى، احمد بن على (1966م)، الإحتِجاج، تعلیق و ملاحظات السیّد محمّد باقر الخرسان، نجف: مطابع النعمان النجف الأشرف حسن الشیخ ابراهیم الکتبی.
- الطریحى، فخرالدّین (1985م)، مَجمَعُ البَحرَین، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
- عطّار نیشابوری، فریدالدّین محمّد (1322ق/1905م)، تذکرة الاولیاء، تصحیح رنولد الن نیکلسون، لیدن: مطبعۀ بریل، جلد اوّل.
- فقیه ابونصر احمد بن خیر نیشابوری (1354)، بُستانُ العارفین و تُحفَةُ المُریدین [مُنتَخَبِ رونقُ المَجاِلس و بُستان العارفین و تُحفَةُ المُریدین]، به کوشش احمدعلی رجائی [بخارائی]، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، بُستانُ العارفین و تُحفَةُ المُریدین، نسخۀ خطّی محفوظ در کتابخانۀ اسعد افندی ترکیه به شمارۀ 1335.
- فیّاض، علیاکبر (1350)، حواشی تاریخ بیهقی ← بیهقی.
- فیضی سرهندی، اللّهداد (1337)، مَدارُ الأفاضِل، به اهتمام دکتر محمّد باقر، لاهور: انتشارات دانشگاه پنجاب.
- الفیّومی، احمد بن محمّد بن علی (1414ق)، المِصباحُ المُنیر فِی غَریبِ الشَّرحِ الکَبیر لِلرّافعی، قم: دار الهجرة.
- قطبالدّین الرّاوندى، سعید بن هبة اللّه (1409ق)، الخرائج و الجرائح، قم: مؤسّسة الامام المهدى(ع).
- لُعَیبی، شاکر ( 2003)، حواشی بر أحسَنُ التَّقاسیم فِی مَعرفَة الأقالیم ← المقدسی.
- مایل هروی، نجیب (1378)، «کرمینهای و گنجینۀ او. ارزشهای زبانی یک فرهنگ کهن عربی- فارسی»، سایه به سایه، دفتر مقالهها و رسالههای عرفانی، ادبی و کتابشناختی، تهران، نشر گفتار: 311-329.
- معرفت، شهرت (1397)، «نقد تصحیح کتاب کلّیات نظام قاری (به تصحیح رحیم طاهر)»، متنشناسی ادب فارسی، دورۀ 10، شمارۀ 2 (پیاپی 38): 169-185.
- معین، محمّد (1342)، حواشی برهان قاطع، تهران: انتشارات امیر کبیر.
- المقدسی، ابوعبدالله محمّد بن احمد (1877م)، أحسَنُ التَّقاسیم فِی مَعرفَة الأقالیم، به کوشش دخویه، لیدن: مطبعۀ بریل.
- المقدسی، ابوعبدالله محمّد بن احمد (2003م)، أحسَنُ التَّقاسیم فِی مَعرفَة الأقالیم، حرّرها و قدّم لها شاکر لُعَیبی، ابوظبی: دار السویدی؛ بیروت: المؤسّسة العربیّة للدراسات و النشر.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1361)، أحسَنُ التَّقاسیم فِی مَعرفَة الأقالیم، ترجمۀ علینقی منزوی، تهران: شرکت مؤلّفان و مترجمان ایران.
- مؤسّسۀ فرهنگی دزفولشناسی (1382)، «جوابیۀ مقالۀ از جندیشاپور تا دزفول»، کیهان فرهنگی، اردیبهشت، شمارۀ 199: 63-65.
- مهدوی دامغانی، احمد (1374)، «یادداشتهایی بر تاریخ بیهقی»، نامۀ شهیدی، به اهتمام علیاصغر محمدخانی، تهران، طرح نو: 560-581.
- ناصرخسرو قبادیانی (1357)، دیوان ناصرخسرو، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقّق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- النَّجاشی، احمد بن علی (1418ق)، رجال النَّجاشی، تحقیق السیّد موسی الشُّبَیری الزَّنجانی، قم: مؤسّسة النشر الاسلامی، الطبعة السّادسة.
- نظام قاری، محمود بن امیر احمد (1303ق)، دیوان البسه، استانبول: چاپخانۀ ابوالضیا.
- نفیسی، علیاکبر (1355)، فرهنگ نفیسی (ناظم الاطباء)، به کوشش سعید نفیسی، تهران: انتشارات کتابفروشی خیّام.
- نیکخواه دلشاد، مسعود (1393)، «رافعی قزوینی، عبدالکریم»، دانشنامۀ جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حدّاد عادل، تهران، بنیاد دایرة المعارف اسلامی: 19/253-255.
- واعظ کاشفی سبزواری، کمالالدّین حسین (1369)، بدایع الافکار فی صنایع الاشعار، ویراسته و گزاردۀ میرجلالالدّین کزّازی، تهران: نشر مرکز.
- DOZY, R. (1881). Supplement aux dictionnaires arabes. Leyde: Brile.