ـ ابنبطوطه (1396). سفرنامۀ ابنبطوطه. ترجمۀ محمدعلی موحد. تهران: کارنامه.
ـ ابنندیم (1381)، الفهرست. به تصحیح رضا تجدد. تهران: اساطیر [چاپ افست].
ـ ابوریحان بیرونی (1380). الآثار الباقیة. به تصحیح پرویز اذکایی. تهران: میراث مکتوب.
ـ بزرگِ شهریار رامهرمزی (1348). عجایب هند. ترجمۀ محمد ملکزاده. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ـ پورجوادی، نصرالله (1358). سلطان طریقت. تهران: آگاه.
ـ خیام نیشابوری (1312). نوروزنامه. به تصحیح مجتبی مینوی. تهران: کتابخانۀ کاوه (افست اساطیر، 1385).
ـ دهخدا، علیاکبر و دیگران (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران (دورۀ جدید).
ـ ریتر، هلموت (1931). مقدمه بر کتاب فرق الشیعة. تألیف ابی محمد الحسن بن موسی النوبختی. استانبول: مطبعة الدولة.
ـ ــــــــــــ (1379). دریای جان، ج 2. ترجمۀ مهرآفاق بایبوردی. تهران: الهدی.
ـ زمخشری، ابوالقاسم محمد (1386). مقدمة الادب. به تصحیح وتزشتاین. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387) تعلیقات ← عطار نیشابوری.
ـ شهرستانی، عبدالکریم بن محمد (1375ق). کتاب الملل و النحل. به تصحیح محمد بدران، قاهره: مکتبة الانجلو المصریة.
ـ صارمی، سهیلا (1386). مصطلحات عرفانی و مفاهیم برجسته در زبان عطار. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ صنعتینیا، فاطمه (1369). مآخذ قصص و تمثیلات مثنویهای عطار نیشابوری. تهران: زوار.
ـ عطار نیشابوری (1387). الهینامه. به تصحیح و مقدمه و تعلیقات محمد رضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- فردوسی (1386). شاهنامه. به تصحیح جلال خالقی مطلق. ج 2. تهران: دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
ـ قائممقامی، سید احمد رضا (1397 [1399]). «ریشهشناس چه میکند؟ (4)». گزارش میراث، ش82-83: 168-174.
ـ کوفی، علی بن احمد (1939). فتحنامۀ سند معروف به چچنامه. به تصحیح داود پته. حیدرآباد دکن (افست اساطیر، 1384).
ـ گردیزی، ابوسعید عبدالحی (1347). زین الاخبار. به تصحیح عبدالحی حبیبی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ـ ـــــــــــــ (1384). زین الاخبار. به تصحیح رحیم رضازادۀ ملک. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- مروزی، شرفالزمان طاهر ← Minorsky (1942).
ـ مقدسی، مطهر بن طاهر (1374). آفرینش و تاریخ. ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگاه
- Becker, A. (2009). “Martyrdom, Religious Difference, and Fear as a Category of Piety in the Sasanian Empire: The Case of Martyrdom of Gregory and the Martyrdom of Yazdpaneh,” Journal of Late Antiquity 2.2: 300-336.
- Crone, P. (2016). “Buddhism as Ancient Iranian Paganism,” in The Iranian Reception of Islam: The Non-Traditionalist Strands, ed. By H. Siurua, Brill: 212-232.
- Doerfer, G. (1965). Türkische und mongolische Elemente im Neupersischen, Vol. 2, Wiesbaden.
- Gignoux, Ph. (1991). Les quatre inscriptions du mage Kirdīr, Paris: Assocition pour l’avancement des études iraniennes.
- Lawrence, B. (1976). Shahrastānī on the Indian Religions, Walter de Gruyter.
- Melikian-Chirvani, A. S. (1974). “L’Évocation littéraire du Bouddhisme dans l’Iran musulman,” in Le monde iranien et l’Islam, Genève, Vol. 2: 1-72.
- Minorsky, V. (1942). Sharaf Al-Zaman Tahir Marwazi on China, The Turks and India, London: The Royal Asiatic Society.
- --------------- (1948). “Gardizi on India,” Bulletin of the School of Oriental and African Studies, No. 12: 625-640.
- Monnot, G. (1997). “Sumaniyya,” in Encyclopedia of Islam II, Vol. 9: 869-870.
- van Ess, J. (2011). Der Eine und das Andere, Walter de Gryuter.